افسردگی چیست؟

افسردگی یک حالت خلقی شامل بی‌حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی‌علاقگی و بی‌میلی است و می‌تواند بر روی افکار، رفتار، احساسات و خوشی و تندرستی یک فرد تأثیر بگذارد. از توانایی انجام فعالیت‌های روزانه گرفته تا کنترل روابط عاطفی.
افسردگی (Depression)، یک اختلال روحی جدی اما رایج است که می‌تواند کیفیت زندگی فرد را پایین آورده و در موارد شدید و یا مزمن حتی باعث عجز و ناتوانی گردد. اختلالات روحی و تغییرات خلق و خو می‌تواند بر هزاران جنبه از زندگی فرد تاثیر بگذارد. از توانایی انجام فعالیت‌های روزانه گرفته تا کنترل روابط عاطفی.
درطول سال‌ها بررسی تخمین زده شده است که هر 1 نفر از 15 فرد بزرگسال به افسردگی مبتلا خواهد شد و یا حداقل بخش‌هایی از یک حادثه افسرده کننده را تجربه خواهد کرد.

شایع‌ترین علائم افسردگی

از آنجایی که افسردگی هم در نوجوانان و هم در بزرگسالان دیده شده، نشان می‌دهد که این اختلال می‌واند در هر سنی رخ دهد. اما نشانه‌های این اختلال بجای ناراحتی‌های زودگذر باید حداقل به مدت دو هفته ادامه پیدا کند تا افسردگی درفرد تشخیص داده شود.​​​​​​​


نشانه‌های افسردگی می‌تواند خفیف یا حاد باشد و شامل:
احساس ناراحتی، ناامیدی و یا دلسردی؛
از دست دادن علاقه و اشتیاق نسبت به چیزهایی که زمانی ازآنها لذت می‌بردید؛
اختلالات خواب (بی‌خوابی یا بیش از اندازه خوابیدن)؛
کمبود انرژی و خستگی مداوم؛
فکرکردن زیاد به مرگ یا خودکشی؛
احساس گناه یا احساس بی‌ارزش بودن؛
کاهش وزن در صورت عدم استفاده از رژیم‌های لاغری و یا افزایش قابل توجه اشتها؛
مشکل تمرکز کردن؛
آشفتگی،پریشانی یا بی‌قراری؛

علت ابتلا به افسردگی چیست؟
مطالعات نشان می‌دهند که بعضی ازعوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، محیطی و روانشناسی خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهند. این عوامل همچنین می‌تواند باعث افسردگی فردی و یا خانوادگی، تجربه تغییرات عمده زندگی، ضربه روحی و روانی، استرس و بعضی از بیماری‌های خاص فیزیکی و استفاده از داروها شود. البته نگران نباشید. این داروها برای همه چیز، ازکنترل فشارخون بالا گرفته تا درمان آسم، یا حتی کمک به ترک سیگار نیز نسخه می‌شوند.
بیماری‌های جدی و شدید و مزمن، همچون بیماری‌های قلبی یا دیابت، با میزان بالاتری از افسردگی همراه است. همینطور، مشکلات زودهنگام زندگی افراد همچون آسیب‌های روحی دوران کودکی در اثر آزار و اذیت جسمی و جنسی، نه تنها طی همان دوران بلکه در تمام طول زندگی فرد به مبتلا شدن به میزان بالایی از افسردگی ارتباط پیدا می‌کند.


انواع اختلال افسردگی
در کنار افسردگی حاد یا اختلالات افسردگی و طول دوره و شدت آن، انواع دیگری از افسردگی نیز وجود دارد. سازمان ملی سلامت روان (NIMH) در این‌باره چند مثال آورده است:

اختلال افسردگی مزمن
اختلال افسردگی مزمن که دیستیمیوم (Dysthymia) نامیده می‌شود شامل آن دسته از نشانه‌های افسردگی است که حداقل به مدت دوسال به طول می‌انجامد. این نوع از افسردگی شدید نیست اما ماهیت ادامه‌دار این اختلال می‌تواند به صورت قابل توجهی در زندگی فرد و روابطش با وجود نشانه‌هایی همچون از دست دادن اشتیاق به فعالیت‌های روزانه و ناامیدی، مشکل ایجاد کند.

افسردگی پنهان
افسردگی پنهان، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روحی و روانی است که برخی افراد بنا به دلایل فرهنگی و ترس از انگ خوردن یا از دست دادن موقعیت شغلی، سعی در مخفی کردن آن از دیگران دارند. کسانی که به افسردگی پنهان دچارند، به‌راحتی می‌توانند افسردگی خود را از دیگران مخفی کنند به‌طوری که کسی متوجه وضعیت‌شان نشود.

افسردگی بعد از زایمان
پریناتال و یا افسردگی بعد از زایمان که بعضی از خانم‌ها را درطول دوره حاملگی و یا پس از فارغ شدن درگیر می‌کند و نشانه‌هایی همچون ناراحتی شدید، گریه کردن، اضطراب، اختلالات غذایی و خستگی دارد که می‌تواند چالش‌های دوران حاملگی یا مراقبت از نوزاد تازه متولد شده را برای مادر مشکل سازد.

افسردگی روانی
افسردگی روانی که از نوع حاد افسردگی می‌باشد و نشانه‌های روانی همچون تفکرات بیهوده و عقاید نادرست و یا حتی توهم (دیدن یا شنیدن چیزهایی که در واقع وجود ندارند) به همراه دارد. این توهمات و خیال‌پردازی‌ها غالبا با احساس افسردگی فرد مرتبط است. مثل شنیدن صدای فردی که به او می‌گوید که او شایسته زنده ماندن و زندگی کردن نیست!

اختلالات عاطفی فصلی
که به افسردگی زمستانه نیز شناخته شده است و غالبا با تغییر فصل مصادف است. نشانه‌های آن از احساس افسردگی گرفته تا کم انرژی بودن است که در یک برهه زمانی خاصی از سال شروع شده و مدتی بعد پایان می‌یابد. معمولا در اواخر پاییز و اوایل زمستان اتفاق افتاده و در بهار و تابستان اثری از آن دیده نمی‌شود.(تعداد بسیارکمی از افراد در طول تابستان آن را تجربه می‌کنند). درمان این نوع افسردگی‌ها با نوردرمانی  (Light theraphy)، و یا درمعرض نورمصنوعی قرار گرفتن انجام می‌شود.

اختلال دوقطبی
افسردگی‌ای که با اختلال دوقطبی همراه است. این اختلال شامل دوره‌های متناوبی از احساسات شدید غیرمعمولی می‌باشد. اما کسانی که از این اختلال رنج می‌برند قسمت‌هایی از افسردگی را نیز تجربه می‌کنند. افراد مبتلا به اختلال دوقطبی همچنین تغییراتی در الگوی خواب و فعالیت‌هایشان نیز تجربه خواهند کرد.

تشخیص و درمان افسردگی
متخصصان توصیه می‌کنند که افرادی را که فکر می‌کنید به افسردگی مبتلا هستند و از آن رنج می‌برند را به مراکز حرفه‌ای کمک‌رسانی بفرستید، چرا که این کار باعث تشخیص و درمان زودهنگام افسردگی می‌شود. خصوصا هرکسی که به خودکشی فکر می‌کند یا حالتی از روان‌پریشی را تجربه کرده یا به هرطور دیگری ممکن است در معرض خطرات امنیتی باشد لازم است فورا از این مراکز کمک بگیرد.

روش‌های درمان افسردگی برپایه عوامل مختلفی از جمله نوع افسردگی، نشانه‌های آن، شدت آن و اخلاقیات فرد مبتلا شده می‌باشد. بیشتر افسردگی‌ها یا با روان درمانی و بحث درمانی درمان می‌شود (همچون درمان شناختی رفتاری) یا توسط داروها. گاهی هم درمان بصورت ترکیبی پیشنهاد می‌شود. درحالی که فرد، روش‌های درمانی و داروهای مختلفی را امتحان می‌کند، پیدا کردن بهترین و درست ترین روش درمان می‌تواند زمان زیادی به طول بینجامد و نتایج فوری وآنی حاصل نمی‌شود.

در کنار داروها و روش‌های درمانی مختلف، رویکردهای دیگری نیز متناسب با نوع و شدت افسردگی‌ها پیشنهاد می‌شود. مثلا برای افسردگی فصلی جایگزین کردن ورزش یوگا یا استفاده از مکمل‌های ویتامین D جزو موارد پیشنهاد شده هستند. البته برای این درمان‌های جایگزین تحقیق و پژوهش بیشتری نیاز است.

منبع : زوم لایف

اگر از این مشکل رنج میبرید همین الان با کلیک روی دکمه زیر از روانشناس کمک بگیرید

رزرو نوبت

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش