اضطراب چیست؟

اضطراب (Anxiety) نوعی هیجان شدید همراه با حالت ناخوشایند و آشفتگی درونی است. فرد مبتلا به این حالت اغلب از رویدادهای قابل پیش‌بینی در آینده که می‌توانند نوعی تهدید محسوب شوند، می‌ترسد.
اضطراب یکی از شایع‌ترین حالات هیجانی است و زیر مجموعه اغلب اختلالات روانی محسوب می‌شود. این حالت بر تعداد زیادی از افراد تاثیر می‌گذارد. اغلب آن را به شکل ناراحتی، استرس شدید و نگرانی تجربه می‍‌کنند که زندگی روزمره فرد به میزان قابل توجهی دچار مشکل خواهد شد.

خوب است بدانید اضطراب (Anxiety) ابتدا به آرامی ایجاد می‌شود اما پس از چند دقیقه می‌تواند باعث بروز دلهره، ترس و نگرانی شدید همراه با اختلال در انجام کارای روزمره شما شود. این وضعیت اگر شدید باشد حتما به درمان حرفه‌ای نیاز دارد.

تاثیرات اضطراب بر بدن
این حالت هیجانی شدید به‌طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیرات زیادی بر بدن انسان می‌گذارد. آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:
سیستم عصبی
اضطراب با ترشح هورمون استرس در بدن باعث فعال سازی سیستم عصبی اتونوم (بخشی از سیستم عصبی که مسئول فعالیت‌های غیرارادی است) می‌شود. این فعال سازی ممکن است افزایش ضربان قلب، تنفس سریع‌تر، تعریق شدید و ایجاد سایر علائم فیزیولوژیکی در برداشته باشد.

سیستم قلب و عروق
افرادی که دچار حالات هیجانی شدید می‌شوند اغلب تغییرات فشار خون، افزایش تپش قلب و درد در قفسه سینه را تجربه می‌کنند. از همین‌رو این افراد بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی مانند عروق کرونر خواهند بود.

سیستم گوارشی
اضطراب تاثیرات منفی زیادی بر سیستم گوارش فرد می‌گذارد. اغلب افراد پس از تجربه حالات هیجانی دچار رفلاکس معده، اسهال، درد شکمی یا یبوست می‌شوند.

سیستم ایمنی بدن
تحقیقات اثبات کرده‌اند افراد مبتلا به حالات هیجانی، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. از همین‌رو بیشتر در معرض عفونت‌ها، التهابات و بیماری‌های مزمن قرار می‌گیرند.

حالات هیجانی شدید همیشه به معنی اختلالات اضطرابی (anxiety disorders) نیست. این نوع اختلالات از شایع‌ترین بیماری‌های سلامت روان هستند که تاثیرات قابل ملاحظه‌ای بر زندگی فرد می‌گذارند. درواقع افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی ترس‌های مداوم دارند که باعث ناراحتی می‌شود و شما را از انجام کارهایی که می‌خواهید و باید انجام دهید باز می‌دارد. 

انواع اختلالات اضطرابی (anxiety disorders) عبارتند از:
اختلال اضطراب فراگیر: نگرانی بیش از حد و غیرقابل کنترل در مورد مسائل روزمره مانند سلامتی، کار یا امور مالی
 اختلال اضطراب اجتماعی: اختلالی که باعث می‌شود افراد از ترس از خجالت یا طرد شدن از موقعیت‌های اجتماعی یا عملکردی اجتناب کنند.

اختلال هراس: دوره‌های شدید ناگهانی ترس هستند که فرد دائما نگران حملات بیشتر است و از موقعیت‌هایی که ممکن است حملات پانیک رخ دهد، اجتناب میکند.

آگورافوبیا: اجتناب از موقعیت های خاص به دلیل ترس از حمله پانیک. آگورافوبیا اغلب با اختلال هراس همراه است.

فوبیای خاص: ترس هایی که فقط در یک موقعیت خاص اعمال می شود، مانند ترس از: حیوانات، حشرات، مکان ها یا افراد. به عنوان مثال، کلاستروفوبیا ترس از فضاهای بسته یا محدود است.

اختلال وسواس فکری اجباری (OCD): افکار و تکانه های ناخواسته (وسواس) باعث ایجاد رفتارهای تکراری و روتین به عنوان راهی برای مقابله با اضطراب می شود.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD): زمانی که احساس ترس پس از تجربه یک رویداد آسیب زا زندگی از بین نمی رود. این شامل خاطرات ناراحت کننده، کابوس و مشکلات خواب است.

اگر برای شما هم سوال پیش آمده علائم اضطراب چیست باید بگوییم نشانه‌هایی که افراد پس از ابتلا به هیجان شدید از خود نشان می‌دهند اغلب با یکدیگر متفاوت است. برخی از آن‌ها اغلب با بیماری‌های زمینه‌ای اشتباه گرفته می‌شوند. تنها یک متخصص سلامت روان می‌تواند به شما در شناخت این علائم کمک کند. 

نشانه‌های روانی
اصلی‌ترین علامت حالات هیجانی شدید عدم کنترل ترس و نگرانی است. درواقع شما غرق افکار مضطربانه خود می‌شوید. دیگر علائم روانی عبارتند از:
دلهره
سرگیجه
احساس ترس
تحریک پذیری
عدم تمرکز کافی
احساس جدایی از دنیای اطراف

نشانه‌های فیزیکی
بی‌قراری
سبکی سر
حالت تهوع
تعریق شدید
تکرر ادرار
وحشت زدگی
مشکل در خواب
بالا رفتن ضربان قلب
تنفس سریع و پی در پی
پاهای لرزان و احساس سوزن سوزن شدن دست و پا

منبع : درمانکده

اگر از این مشکل رنج میبرید همین الان با کلیک روی دکمه زیر از روانشناس کمک بگیرید

رزرو نوبت

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش